Chór Gorce
Aktualności

Kolędowanie na Pomorzu – 24-26.01.2020.

To będzie długa opowieść.

Piątek.   Na zaproszenie wójta gminy Trąbki Wielkie i za przyczyną dyrygenta Macieja pojechaliśmy do Cząstkowa koło Gdańska. Mieliśmy ubarwić gminną imprezę .Pojechało  z nami jedenastu młodych ludzi z  zespółu Mali Śwarni,  z kierowniczką Bernadetą Szumal.  Nas było tylko  dwadzieścia sześć osób, bo szalała grypa i położyła połowę chóru. W drodze było jak zwykle. Śpiewająco.Do przejechania mieliśmy 750 kilometrów,więc zatrzymaliśmy się tylko na obiadek.  Maciej, „Przyjaciel Chóru Gorce”, dał nam na drogę pyszną naleweczkę z własnej piwniczki ,którą z przyjemnością zużytkowaliśmy.

Sobota.  Zwiedzamy Gdańsk. Wszystko jest na zdjęciach.

Niedziela. Poranna próba i wyjeżdżamy do Pruszcza Gdańskiego, do kościoła Podwyższenia Krzyża Świętego. Wchodzimy na chór, śpiewamy kolędy, zaczyna się msza i od ołtarza…. słysymy góralskie godanie.  Okazało się, że odprawiający mszę wikary ,to ksiądz Dariusz Bobek , rodem z Grywałdu. Nasz dyrygent mieszka w Grywałdzie  i był na Jego prymicjach. Świat jest mały.  Celebrans ma ornat góralski , godo po nasymu, psalmy i czytania śpiywajom i cytajom górole z Małych Śwarnych,  w ławkach siedzom barz paradni górole i górolki i my, w góralskich strojach, śpiewamy góralskie kolędy.  Góralska msza w kościele nad morzem. Paradni górale w ławkach to członkowie  Oddziału Związku Podhalan ,który zawiązał się poprzedniego dnia w Gdańsku. Ks. Dariusz zaprosił ich do swojej parafii na mszę  i spotkali się górale znad morza i z Podhala.Parafianie bardzo życzliwie nas przyjęli.

Po południu ,w hotelu Sentoza Golf odbyło się gminne święto. W pierwszej części koncertu Mali Śwarni i my prezentowaliśmy  góralski repertuar. Druga część była kolędowa. Mali Śwarni wystawili jasełka które bardzo podobały się publiczności. Basia zaproponowała żebyśmy zaśpiewali kolędę” Wsyndy śniyga nasuło” razem z publicznością. Był to doskonały pomysł.Nie było im łatwo przeczytać tekst pisany gwarą, ale dali rade.W trzeciej części  śpiewaliśmy repertuar patriotyczny i utwory prof.Józefa Edmunda Titza ,a Mali Śwarni  pokazali się w tańcu . Koncert poprowadził godając gwarom Staszek Kowalczyk. Nasz wspólny występ bardzo się podobał ,był oklaskiwany i bisowany. Wójt Gminy i Przewodniczący Rady Gminy pięknie nam podziękowali i wręczyli gościniec, kosz pełen pysznych wędlin. Zużyliśmy go na pierwsze próbie po powrocie. Impreza zakończyła się posiadami przy oscypku i gorzołecce, którą przywieźliśmy na spróbowanie. Smakowała.

Poniedziałek. Pożegnanie z gościnną gminą i hotelem Sentoza Golf. Wracamy do domu.Zatrzymujemy się w Malborku i zwiedzamy zamek w wersji poniedziałkowej tzn. z zewnątrz ,bo w poniedziałek muzeum jest nieczynne. Wchodzimy jedynie do  kaplicy zamkowej i tam śpiewamy Bogarodzico. Dyryguje Dorota.

Było zimno !! Kto był to wie.Ale wyjazd był bardzo udany .Trzy tenory, Staszek ,Gabryś i Jasiu, oraz cztery basy Jasiek P. Jasiek C. Michał i Staszek  dały z siebie wszystko.

A oto najdzielniejsi z dzielnych.Pokonali chrypę,kaszel ,gorączkę i dali wspaniały koncert.

Obsługa zdjęciowo filmowa : Marek Buchowiecki i Jurek Głodkiewicz

Bardzo  dziękujemy wójtowi Gminy Trąbki Wielkie ,panu Błażejowi Konkol ,oraz prezesowi Sentoza Golf panu Markowi Marczyńskiemu za zaproszenie i sponsoring.